Techniek
Tot nu toe staat er hier niets. Nortons gaan dan ook niet stuk. 8-). Deze zin stond er toen de lay-out van onze website nog maar pas was aangepast. Ondertussen sijpelen af en toe toch wel interessante reacties binnen.
Het zou interessant zijn als we hier tips zouden kunnen geven in verband met onderhoud (want dat hebben ze wél nodig !), modificaties en wie weet wat nog allemaal.
Voorlopig verwijs ik naar een andere website: Access Norton , zeker voor wie een Commando heeft.
Over de jaren heen is dit forum uitgegroeid tot een zeer uitgebreide database met inbreng van Norton-bezitters en -specialisten van over de hele wereld. Beslist meer dan een kijkje waard. Nadeel: je moet er wel Engels voor kennen en schrik niet dat je soms tegengestelde meningen ziet, maar dat was vroeger aan de toog ook zo.
Kom je er niet uit, of hoor je liever de mening van de échte specialisten van onze club, neem dan gerust contact op.
4/02/2023: Motorkeuring
Vanaf januari 2023 werd een verplichte motorkeuring ingevoerd. De regelgeving hierover is maar liefst 104 blz. lang maar voor ons zijn de instructies met betrekking tot oldtimers erg belangrijk. In onderstaand artikel worden deze beschreven. Klik op het vierkantje in de rechterbovenhoek en het doument opent zich in een nieuw tabblad of klik onderaan op “download” om het als PDF document te kunnen bekijken en/of op te slaan.
Wát er bij de keuring wordt gecontroleerd, hangt af van de datum van inschrijving van de motor. De onderstaande tabel geeft hiervan een overzicht:
9/04/2022: Uitlijnen kruk- en hoofdas van de versnellingsbak – ingestuurd door Jan Wolfert
(klik op de titel hieronder om verder te lezen)
Uitlijnen kruk en hoofdas van de versnellingsbak.
15/04/2020: Ramp vermeden voor Dominator SS – ingestuurd door Guy Boffé
Vorige week met de DOMINATOR SS nr65 naar het werk gereden. Eerste dag goed weer, alles ok, geen volk op de weg, met dat corona spel, dus flink gas geven.
De flikken die zie je toch niet en niemand in de weg.
Tweede dag naar het werk geen probleem, ’s avonds werk gedaan yes here we go again. Contact op, benzinepomp doet zzzzzzzzzz . Prima maar geen verlichting in het dashboard. Raar, starten ok, motor loopt maar dus geen verlichting in dashboard en toeren- en km teller werken ook niet. Vlug naar huis. We zien wel.
Godver dat spel blijft wel naar mijn schatting rond de 2500rpm draaien op stationair, we gaan dat morgen eens bekijken.
Een dag later, oei een brandvlek op het kontje. Dat gaan we der even afvijzen zodat we meer zien. Ook niet zo vlug gedaan: eerst achterlicht en nog wat vijzen maar het lukt.
Blijkbaar is een deel van de kabelboom tegen het carbon kontje aan het schuren geweest en aangezien carbon elektriciteit geleidt, is de zekering gesprongen. Dat was die van het dashboard.
Maar nu is het zo dat als het contact af staat, er stroom blijft zitten op de omex
( grote grijze doos besturing van de elektronica van de motor), dus is die brandvlek niet ontstaan wanneer ik met de motor aan het rijden was, maar als het contact afstond. Ook al is de zekering van het dashboard dus stuk.
Voor het zelfde geld was gans NR 65 in brand gevlogen. Oorzaak: de tape die de kabelboom beschermt tegen het schuren, was blijkbaar te kort.
Wat ik wil zeggen: wie met een Donington Norton rijdt, check toch maar eens of de kabelboom niet tegen het carbon schuurt want dat is aan het frame geschroefd en veroorzaakt kortsluiting !
——————————————————————————————————————————————
26/07/2018: de Fullauto Commando cylinderkop wordt niet meer geproduceerd.
Dit alvast volgens Britcycle (klik om verder te lezen).
Op Norton Access vind je hier wat achtergrond-informatie van de producent zélf toen hij er mee begon. Serieuze cylinderkop-brekens zullen we maar zeggen.