Norton Owners Club Flanders Branch
Norton Owners Club Flanders Branch

Te koop/Gezocht

@
Enkele regeltjes:

Adverteren gratis en enkel voor leden Flanders Branch. (tenzij mits uitzonderlijke toelating)
Een item wordt verwijderd als de verkoper te kennen geeft dat het item verkocht is of als de einddatum (na 2 maanden) verstreken is . (De verkoper kan een mailtje sturen om dit item alsnog te verlengen)
Enkel advertenties voor Nortons, oldtimers en onderdelen kunnen hier te koop/gevraagd aangeboden worden. Geen frigo’s, radio’s enz….
Advertenties kunnen geplaatst worden via mail naar Paul.NOC.flanders@gmail.com.
Foto’s maken je zoekertje aantrekkelijker. Vergeet niet de vraagprijs te vermelden !

                                    €€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€

Norton Commando Fastback 750 – advertentie geplaatst op 1/1/2021

 

Motortype:    Norton Commando Fastback
Cilinderinhoud: 750cc
Vermogen: 44Kw (60 SAE PK)
Kilometerstand 110450
Kenteken VL-56-49
Afgifte deel 1: 28-04-1970
Productie datum Sept 1969
Frame nr 133624
Matching nr. Frame, motor en Versnellingsbak
Tank en seat in originele Gel coat
Kleur: Grenadier Red

Prijs:   9.700,00

Verkorte historie:

Motor is van Frans van Kempen gekocht in onderdelen Ik vond het een uitdaging om deze motor weer op te bouwen en rijdend weer te maken.
Frans heeft de motor op 25.11.77 gekocht bij Norten specialist Bas van Asten in Haarlem.
De Motor is dus een van nieuw af aan in Nederland en heeft een origineel Nederlands kenteken.
Frans was actief in de wereld van de Engelse motor rijders. Penningmeester bij de Stichting Eenhoorn Federatie. Mede verantwoordelijk voor de Eenhoorn racedemo’s kampeerweekeinden.
De Norton is in Frans zijn studentenperiode gebruikt voor woon-studie verkeer en vele vakantie trips. Ik heb bij hem nog foto’s uit de oude doos gezien waar de Norton staat in Griekenland. De originele aankoopnota is aanwezig.

Rekeningen restauratie:

Overzicht in Xsl tevens alle nota’s aanwezig.

Toebehoren:

  1. Originele werkplaats handboek
  2. Originele boord gereedschap set
  3. Bandenpompje (waar je niets aan heb maar maakt het compleet)
  4. Originele handleiding model 1969

Motorblok:

Cilinderkop gereinigd en voorzien van nieuwe geleiders, zittingen en kleppen.
Uitlaatpoort schroefdraad voorzien van bronzenbussen.
Klepstelboutjes met inbus. Cilend geboord en gehoond naar overmaat +30″
Nieuwe zuigers (GPM)
Krukaslagers vervangen Superblend. Krukasbouten en moeren.
Big-end lagers vervangen en voorzien van nieuwe bouten en  moeren
Ovaliteit van big-end eye gemeten en valt binnen tollerantie.
Nokkenas vervangen. (nieuw)
Smeeroliepomp gereviseerd en blue print gemaakt.
Toerenteller aandrijving met kering.
Nieuwe olieslangen met oliefilter in het syteem opgenomen. De eerste modellen hadden geen oliefilter.

Primaire aandrijving: 

Koppeling platen zijn door Frans er nieuw ingezet wn ca 80% anti leak op de uitgaande hoofdas versnellingsbak. Koppelingshard vervangen.
De dynamo met rotor (gelaste kern) zijn ook door Frans vervangen en in een goede staat.
Ketting aandrijving tussen motor en koppeling.
Het buitendeksel van de primaire aandrijving is een uniek exemplaar met een tuit. Kenmerkend voor de 1969 en 1e halfjaar 1970.

Versnellinsbak:

Het tandwielset is van Quafe een verbeterde versie van de AMC bak. De tandwielen verschillen en hebben een afwijkend tandmoduul. Het hardings proces is eveneens afwijkend. Het onderlinge tandwiel aantal is eveneens afwijken.
AMC gebruikt bronzen lagerbusjes te aflagering van de hoofdas met een grotere speling Quafe gebruikt hier naaldlagers voor. De speling naar de koppeling is hierdoor minder.
Origineel is er een enkel rijig kogellager gemonteerd op de hulpas van de versnellingsbak. hier heb ik er voor gekozen om een cilindrisch lager te monteren voor een betere krachtoverbrenging.

In het buitendeksel is een nieuwe veer geplaatst voor het schakelpendaal.

Carburateur:

2 stuks Amal Concentric. Gemodificeerd met rvs bus over de gasschuif ter reductie van slijtage. pakkingen allen vervangen. Teflon tips op naald in vlotterkamer.
Luchtfilter element vervangen.

Frame:

Het frame is het MK1 type met verstevigingbuis (1e type braken net na het balhoofd).
Isolastics zijn vervangen en afgesteld.
Het subframe was natuurlijk flink versleten door het woon-study verkeer en hoge km stand. De speling is gereduceerd door de axiale passing opnieuw te slijpen en uit te shimmen met de achterbrug. Zowel achterbrug lagers als achterbrug as zijn vervangen.
Schokdempers  Hagon zijn nieuw.
Middenbok en zijstandaard zijn nieuw. Dit type had geen fijne middenbok en kost wat inspanning om de motor op de middenbok te plaatsen.
identificatieplaatje op frame is nieuw.
Frame en alle zwarte delen zijn gepoedercoat. De aanlegvlakken van bussen en pasvlakken zij blank gehouden om een goede aanlegdruk te garanderen.

Voorvork:

Binnenpoten, bronzen geleidebussen en afdichtingen incl anti leak seals zijn nieuw gemonteerd. afgevuld met SAE 20 olie.
De motor is gekocht met schijfrem origineel hoort hier een trommelrem (voor) in.

De latere modellen hadden een schijfrem  (vanaf 1972) De schijfrem werd veel geplaatst voor betere remprestaties.
Balhoofdlagers zijn nieuw gemonteerd.
Nieuw stuurslot.

De afdichtingen in de remklauw, rempomp zijn vervangen de rempomp is inwendig gehoond en ultrasoon gecleaned.
De remslang is vervangen.
De buitenzijde is gepoedercoat en bestand tegen remvloeistof.
De bedieningshandles zijn van het 1971 -1973 bouwjaar omdat ik deze sierlijk vind.
Alle bedieningskabels zijn vernieuwd.
Achterrem is voorzien van nieuwe remschoenen
Voorwiel is 19” en voorband is goed. (geen nieuwe band) Spaken zijn vervangen.
Achterwiel is 18”  met nieuwe band spaken en wielmoeren vervangen
Tandwiel achter, Tandwiel voorzijde en ketting zijn zo goed als nieuw.
Wiellagers zijn nieuw gemonteerd.

 

Electrisch:

Dynamo: Wisselstroom type RM21 12volt
Bobine Lucas 17M6 2 X 6volt in serie omgebouwd ipv 2 X 12volt parallel
Ontsteking nieuwe grondplaat met vervroeger
Draadboom nieuw gelijk als de 1969 type dus niet pvc omwikkeld
H4 koplamp voor betere licht opbrengst.

Inlichtingen:

Bert van der Burg
Tel. +31 174 516 806
Mobiel +31 6 21499558
gcmvanderburg@gmail.com

 

tel://0032-470-822611