Norton Owners Club Flanders Branch
Norton Owners Club Flanders Branch

De Perikelen van Herman (4): AUTOMATIEK OF VITESSEN

Door een inschattingsfout of een bestelling waarbij niet alles werd doordacht zit ik met een overbrengingsverhouding die niet altijd ideaal is. Normaliter gaat het in de Ardennen van 2 3 en vier voordat de aankomende bocht een afstopmanoeuvre afdwingt. Maar nu dus niet meer, het kost teveel moeite om in zijn vier te geraken en het afstoppen wordt dan van dien aard dat gewenst wordt naar 2 schijven voor en twee schijven achter. Dus na een paar maal de vier en het zweten, hou je het voor bekeken.

Anderzijds zijn er de kronkelwegen op de heuvelruggen, door velden en langs bosjes, maar ook zeer golvend en dat gaat dan zo, … Lekker gassend door de natuur, want het wegverloop zie je met stukken voor je. Maar dan komt die ene kleine stijging die iets te enthousiast genomen wordt omdat je meent het verloop te kennen, … maar dan, net achter de top zit er toch een bocht in, naar de andere zijde dan geanticipeerd. Zweet. Dit gaat dan aanvankelijk de snelheid drukken, bij herhaling zeker. In zo een geval kan een gps helpen door je de bocht al te verraden, maar mocht je denken van ik weet wat ik zie en je rijdt naar je eigen overtuiging, zal je “blij” zijn met de verassingen die op de loer liggen.

Eén tip voor de Ardennen of ander onbekend terrein: als er iemand langsgescheurd komt, die kan je volgen, die kent de weg. In de Ardennen zeker aan aanrader, maar vergeet je veiligheidsmarge niet. Rij je solo is die groot, volg je zo iemand, kan ie kleiner maar laat hem nooit varen. Snel rijden is geen kunst, lang blijven rijden wel. Maar het volgen vergt een grotere inspanning dan solo rijden. Bovendien ga je niet meer letten op bocht en de andere variabelen, je leerproces gaat ten onder.

Hetzelfde geldt voor de “jagers”, scheurders die prooien zoeken die snel rijden en dan uitgedaagd worden om te volgen. Eerst komen ze langs met een iets hogere snelheid en bij de volgende bocht lijken ze veel af te remmen. Jouw kans om bij te komen? Ja, en nee, dit spelleke gaat verder tot je limiet is bereikt en dan scheuren ze gewoon weg. Op tijd stoppen is de aangewezen boodschap.

Dan wordt het de drie, afremmen, de bocht in en zacht bijgassen tot de volgende bocht, dat kan zo verder. Dezelfde versnelling en dan enkel gebruik maken van het gas en de rem. Totdat ook dit gaat vervelen en een andere strategie zich opdringt: de versnellingen meer uitdraaien: de bocht in met zijn 2, gassen en de bocht uit in zijn drie die dan uitgedraaid wordt tot de volgende bocht. Toch zijn er vier aanwezig en dat frustreert.

Ten opzichte van het vorig jaar is er nu hulp in de vorm van 2 nieuwe banden: roadriders. Voor een smallere om het bochtenwerk veiliger en stabieler te maken. Geen uitleg hierover, denk zelf maar eens na. En ja dit moderne rubber stelt de oude TT 100 en consorten in de schaduw. Een klein probleempje is er bij het zoeken naar de juiste bandendruk.

Automatiek en vitessen op de gewone wegen, daar geldt het inmiddels ook. Op de 70 km wegen is het mogelijk in zijn drie gewoon met het gas open, voorbijsteken, en toe, invoegen te rijden tot … dan worden beter andere wegen opgezocht.

Het zou een mens doen verwonderen wat een iets oudere motorfiets nog allemaal kan en het maakt me pissig als er verwonderd en met ongeloof wordt gereageerd tijdens een gesprek bij een rijpauze. Daarom ook, eenmaal vertrokken wordt er enkel gestopt om te tanken. Dagetappes van 600 km zijn geen uitzondering en voelen zo ook niet aan. Enkel het gevoel van: nu al naar huis?

En het zitvlees, hoe zit het daarmee. Wel zolang er gewerkt wordt in de bochten, de stijgingen en de afdalingen, is er geen pijntje te bespeuren. Het gebeurt enkel op het einde bij enkele kilometers autobaan dat het zitgedeelte lichamelijk gaat opspelen.

Wil er eens iemand naar de Ardennen, de Eifel (net achter Aken), de Nurburgring of zo, geef maar een seintje. De regels zijn eenvoudig: de snelste kan vooroprijden, altijd rechtdoor, de anderen volgen hun eigen kunnen en tempo. Moet er ergens afgedraaid worden, dan wachten voor hergroepering, kan ook bij rotonde.

Zin in een rondje bochten :

21, 22 en 23 september

Vlaaientreffen
Lokatie: Recreatieboerderij Tergracht, Plaatweg 6, 6285NK, Epen. Tel. 043-4552762. Meer info later.

(C)(T)
www.tergracht.nl

Geef maar een seintje en ik ben er ook als gids/vertaler

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

tel://0032-470-822611