Norton Owners Club Flanders Branch
Norton Owners Club Flanders Branch

De Perikelen van Herman (3): VOORVORKOLIEKEERRINGEN.

De voorvork van de HERTON lekte meer dan een doorsnee Engelse motorfiets en het was tijd er iets aan te doen. De poten moeten opnieuw hard verchroomd worden, rest enkel de vraag: wie en waar.

Maar ondertussen andere simmeringen vinden. Overtuigd dat DUCATIE deze vork ooit gebruikt had, naar Freddy in Tongeren. Moet je daar toch niet met handen en voeten uitleggen wat je nodig hebt, maar gevonden, duur. Eens gemonteerd was het niet veel beter. Zelfs dikke 20-50 olie spoot er zachtjes uit. Terug naar af.

Zoeken dus op het web en dan kom je uit bij BIKE DESIGN, de simmeringen moet je dan zelf uit de lijst zoeken volgens de maten. Goedkoper en het gaat hier om oliekeerringen die speciaal gemaakt worden voor de vereisten van een vork. Dubbele lip en stoflip, bovendien worden ze geleverd met een speciaal vet.

Deze vork, een PAIOLI, heeft twee simmeringen per poot nodig. De Italianen hebben met de voorvorken werkelijk een doolhof gemaakt, kijk maar eens bij Ducatie. Daarom het web gebruikt op te kijken welke motorfietsen dezelfde vork ooit hebben gebruikt. Raad je plaatje, maar na uren zoeken: EGLI, MW AUGUSTA, DUCATI, … althans voor de posters en de leaflets. Verbaasd foto’s gevonden van F 750 races, … en jawel, meerdere van de HERTON voorvork die afkomstig is van een LAVERDAcup racer.

Eens gemonteerd en goede w20 olie in de vork werkte alles bijna perfect. De negatieve veerweg was wat veel, moeilijk op de bok te zetten. De veren wat opgespannen met bussen en iets meer olie en … Kees was meer dan klaar, beter dan ooit tevoren. Kinderkopkes in Antwerpen werden geslikt of beter gezegd: glad gelikt als een biljarttafel.

Met het origineel balhoofd werd het sturen messcherp. Enkel één groot probleem, de tank en het zadel moesten naar achteren wijken en dat zag niet uit, en lukte maar half. Daarom een ander balhoofd, van LAVERDE RGS 1000, gevonden op de sloop in Koekelberg. Het sturen werd iets minder, maar meer dan leefbaar. Balhoofd gemonteerd in konische rollagers by the way.

PS heeft iemand een betere oliekeerring of simmering voor de krukas? Al enkele keren vervangen, maar nog geen verbetering.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

tel://0032-470-822611