Norton Owners Club Flanders Branch
Norton Owners Club Flanders Branch

Warning light

RGM nummer – 571B – 130002

Enige tijd geleden, ‘t zal zowat een jaar zijn, gaf de originele laadstroomverklikker van mijn Commando de geest. Voor de ronde prijs van zo’n 1300 B frankskens uit de goeie oude tijd kocht ik een nieuw exemplaar. Eén maand voorbij de garantie periode was ook dit exemplaar gedoemd naar de eeuwige jachtvelden te verhuizen . Het openen van de aluminium behuizing onthulde een zwak ontwerp, bovendien slecht gemaakt, met slechte componenten ….. en dus         was dit experiment niet meer voor herhaling vatbaar temeer dat door de invoering van ons alomgeprezen Euro’s de prijs nog een flink stuk de hoogte in gegaan was. Niet gekoppeld aan de index uiteraard. Mijn eerste idee was de laadstroomverklikker te vervangen door een exemplaar waarover ooit wel eens een artikeltje verscheen in de Voice. Het ding bezat een driekleuren led (light emitting diode) die groen licht gaf bij volle, oranje bij minder geladen (of hoog belaste) en rood bij platte batterij. Een weliswaar prachtig         ontwerp ware het niet dat de uitvoering ervan nogal ver van het originele uitzicht van de verklikkerlamp in de koplamp afweek. Niet dat ik zo’n originaliteitsfreak ben, maar toch …..

Uit enig gegrasduin in de RGM catalogus bleek dat zij een “solid state warning light control unit aanboden tegen een prijs van £15.50 . In ponden uiteraard, ‘t is weeral een iets anders. Omgerekend in Euro komt dat op zo’n 25 Euro en in frankskens: 1000 Bfr. Ik blijf dit maar omrekenen !! Te gebruiken met de originele lamp !! Goed dus, zo’n ding gekocht en gemonteerd in de koplamp. De simpelheid zelve ! “+ , – en de verbinding naar de lamp”. Gemakkelijker kan niet.

Het gebruik is als volgt: Contactsleutel aan: de verklikkerlamp brandt. Starten en een beetje gas geven, de lamp dooft geleidelijk in overeenstemming met het toerental. Op “ralenti” brandt de verklikkerlamp. Met kruislicht erbij, bij mij is dit een halogeen unit van 55- 60Watt + achterlicht 15 Watt, dooft de lamp maar vanaf zo’n 2500 tr/min. Dit leek mij op het eerste gezicht allemaal nogal ‘vermoeiend’. Na meting van de laadstroom bij verschillende toerentallen bleek dat de helderheid van de lamp evenredig bleek met de stroom die de batterij (niet) bereikte. Eens de lamp volledig gedoofd, begon de batterij te laden. Dit kwam overeen met een spanning op de batterij vanaf 12, 5 Volt Na enige ervaring bleek ook dat het al of niet branden van de lamp op ralenti of bij een bepaald toerental toch enige indicatie gaf van de staat waarin de batterij verkeerde. Een platte batterij resulteerde (met de lichten aan) in het doven van de verkikkerlamp op 3000 tr/min. Met een goed geladen batterij gebeurde dit reeds vanaf 2000 tr/min. De praktische uitvoering van het geheel ? Een zwarte kubus (ontwerp verborgen doordat de schakeling volledig in hars ingegoten zit) van zo’n 2 a 3 cm, waaruit drie aansluitdraden komen. Zwart, rood en geel. Het ding kan perfect in de koplamp gemonteerd worden.

Een aanrader toch ! Jean