Norton Owners Club Flanders Branch
Norton Owners Club Flanders Branch

18 inch wielen

Een vertaling uit: (Norton Owners Club Washington) Ben English schrijft hierover het volgende:

Het 19 inch wiel van een Commando vervangen door een exemplaar van 18 inch is blijkbaar een gangbare oplossing voor het feit dat er in de negentien inch klasse weinig bandenkeuze is. Zo’n vijftien jaar geleden was het 18 inch wiel inderdaad de standaard, en kon men in deze maat uit zo niet honderd, dan toch uit tientallen verschillende merken kiezen.Vandaag echter verschuift deze standaard verder naar de 17 inch klasse en naar veel bredere velgmaten dan die welke ooit op een Commando zullen passen. Het is evenwel nog steeds zo dat in de maten 4.25/85 of 110/90H18 nog genoeg keuze overblijft. Zo zou een Avon 110/90H18 AM21 Roadrunner voor de Commando achterslof een uitstekende keuze zijn.

De omvorming gebeurt zonder veel problemen. Voor normaal gebruik is het best een WM3 velg te gebruiken (2.15 inch breed) Deze velgen zijn zeer courant en samen met gegalvaniseerde of inox spaken overal te koop. Maar denk nu maar niet dat uw Commando met zijn fonkelnieuw 18 inch wiel, een spectaculair betere wegligging zal hebben. Je kunt wel denken dat de motor beter het vermogen (?)op de weg zal overbrengen, doch dit is iets waar we met een Commando niet zitten achter te zoeken (50 pk ???) . Bovendien         heeft dit niets met een betere wegligging te maken. Wat een bredere band wel doet, is het beter dissiperen van opgewekte warmte door tractie, alhoewel dit bij een Commando ook nauwelijks een probleem mag genoemd worden. Een ander aspect is dat het 18 inch wiel met zijn bredere velg en band het gewicht van het wiel zal vergroten. Een gevolg hiervan is dat de gyroscopische krachten toenemen, waardoor onze Commando iets minder op het gas en op onze stuurmanoeuvres zal reageren.

Weeral een eigenschap die we niet echt zoeken. Is er dan geen enkele betere reden dan een esthetische om onze Commando van een 18 inch wieltje te voorzien? Want geef toe: het oogt wel mooi, zo’n dikkere band in vergelijking met het standaard 19 inch “fietswieltje”!Waar de voordelen van een “18” gaan meespelen is voor de “iets” zwaarder bepakte rijder. Of voor diegene die veel met zijn tweeën de hort op gaan, al dan niet bepakt met tent en slaapzak. De bredere band verdraagt dit alles beter dan zijn smallere kompaan. Ook wat betreft de levensduur komt een voordeel om de hoek kijken. Moet je een 19 ‘ toch al, afhankelijk van de rijstijl, na zo’n 10.000 km vervangen, zal het bredere exemplaar toch al gauw een 13.000 km of meer uit zijn rubber persen. Een achttien inch band kost wel iets meer, doch de balans zou toch in het voordeel van de 18’ uitpakken. De modale rijder onder ons kan dus gerust verder rijden met zijn 19 inch wiel. Er is zeker niets verkeerd mee! Mocht je een nieuw wiel nodig hebben en originaliteit is niet uw punt, overweeg dan eventueel een 18 ‘.

By Ben English – benglish@acmenet.net